Nordiska X40 Klubben
Klubben för dig som kör Volvo 30/X40/50, med eller utan turbo

Sök i forumet Logga in Bli medlem
Byte av kamrem medmera

  Forumindex  Allmänt Sida: 1 av 3 - [ Föregående | Nästa ] gå till:
.:: FörfattareMeddelande
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 19:17 @ 2017-05-09 Ändrad: 1 gång(er), Senast: 19:36 @ 2017-05-12
Tjena!

Fruns bil behöver snart en ny kamrem, vattenpump etc.
Bilen är en V40 2,0t -01a men uttagen i slutet på -00. Dock är detta en fas2 med T3 motorn.
Jag funderar på att ge mig på detta själv. Dock har jag lite funderingar som jag hoppades på att någon kan hjälpa mig med.

Behöver man verkligen ha en kamlåsningsverktyg eller kan man lösa detta på något sätt? Det är väl bara att ha alla markeringar där dem ska vara??

Lite osäker på vilken rem man ska ha, 142 eller 148 kuggar. Hur vet man om bilen har hydraulisk eller mekanisk spännare?


Alla tips och trix är guld värda.

 Skicka PM   Skicka E-mail  
 
rudarmy
Medlemsnr: 1886

Från: deje


Registrerades: 2010-05-12
Bil: S40 2.0T steg 6
IP: Loggat
Postat: 20:06 @ 2017-05-09 Ändrad: 1 gång(er), Senast: 20:07 @ 2017-05-09
142 mekanisk
148 hydraulisk
När remmen ska på igen så är det väldigt svårt att få på den utan att kammarna "hoppar" iväg, för du börjar nere vid vevaxeln upp till insugskam - avgaskam och avslutar med spännaren..
Just d du måste bort med vevaxelremskivan om du ska byta den hydrauliska spännaren...
Största projektet är att sätta den andra remmen(drivrem) rätt vid återmontering resten fixar du:)
 Skicka PM   Skicka E-mail   Hemsida  
 
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 20:35 @ 2017-05-09 Ändrad: 1 gång(er), Senast: 20:51 @ 2017-05-09
Ok. Frågan är då vad den har för spännare. Läste någonstans att dem äldre (98-99) fas 1 har hydraulisk och dem nyare (99- Fas 1,5 & 2) har mekanisk. Det verkar ju vara lite meckigt med kammarna men sett en del lösningar på det

Jo tack. Den satans drivremmen har jag kämpat med på min en gång när jag bytte generator. Usch. Den var inte rolig
 Skicka PM   Skicka E-mail  
 
Diio
Medlemsnr: 1863

Från: vargön


Registrerades: 2009-10-28
Bil: V40 2.0T
IP: Loggat
Postat: 07:59 @ 2017-05-10
är mekanisk på din fas 2 . bara lossa enkelt och se glad ut

Mvh Anders Ljungberg
Ledamot i styrelsen



Projekttråd - http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=426997
 Skicka PM   Skicka E-mail  MSN  snikki1  
 
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 18:19 @ 2017-05-10
Tack som bara den för era snabba svar!

Ok, så det blir en 142 kuggars rem Sett lite olika ideér om att låsa kammarna. Skruvmejslar, tvingar medmera Vad använder ni?

 Skicka PM   Skicka E-mail  
 
rudarmy
Medlemsnr: 1886

Från: deje


Registrerades: 2010-05-12
Bil: S40 2.0T steg 6
IP: Loggat
Postat: 19:51 @ 2017-05-10
Överst: låser kamhjul
Mitten: är för att hålla ner kamkåpan när kammar/topp ska skruvas av
Längst ner: låser baksidan på kamaxlarna


 Skicka PM   Skicka E-mail   Hemsida  
 
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 21:02 @ 2017-05-10 Ändrad: 1 gång(er), Senast: 21:40 @ 2017-05-10
Behöver man alla dem där? Räcker det inte att bara låsa dreven vid remmen?

Edit. Skulle kanske ha läst bättre Blir kanske till att tillverka ett låsverktyg
 Skicka PM   Skicka E-mail  
 
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 20:40 @ 2017-06-27
Jag har beställt allt nu och väntar på leverans. Jag har även läst att om man har en Volvo med VVT så är det betydligt svårare att byta remmen då den måste nollas. Är det verkligen så eller är det bara låsa allt som det är och köra på?
 Skicka PM   Skicka E-mail  
 
Diio
Medlemsnr: 1863

Från: vargön


Registrerades: 2009-10-28
Bil: V40 2.0T
IP: Loggat
Postat: 21:59 @ 2017-06-27
sweddan skrev:
Jag har beställt allt nu och väntar på leverans. Jag har även läst att om man har en Volvo med VVT så är det betydligt svårare att byta remmen då den måste nollas. Är det verkligen så eller är det bara låsa allt som det är och köra på?


så länge du inte byter ut drevet till vvt så behöver du inte låsa kammarna. bara sätta drevet rätt när du ska byta

kolla här så får du lite tips
http://https://www.youtube.com/watch?v=g75Mk7cA4lY

Mvh Anders Ljungberg
Ledamot i styrelsen



Projekttråd - http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=426997
 Skicka PM   Skicka E-mail  MSN  snikki1  
 
sweddan
Ej medlem

Från: Enköping


Registrerades: 2013-01-18
Bil: V40 2,0t The black pearl
IP: Loggat
Postat: 20:33 @ 2017-06-28
Diio skrev:
sweddan skrev:
Jag har beställt allt nu och väntar på leverans. Jag har även läst att om man har en Volvo med VVT så är det betydligt svårare att byta remmen då den måste nollas. Är det verkligen så eller är det bara låsa allt som det är och köra på?


så länge du inte byter ut drevet till vvt så behöver du inte låsa kammarna. bara sätta drevet rätt när du ska byta

kolla här så får du lite tips
http://https://www.youtube.com/watch?v=g75Mk7cA4lY



Ok. Så lås allt och kör alltså. Tackar så mycket för all er hjälp
 Skicka PM   Skicka E-mail  
  Forumindex  Allmänt Sida: 1 av 3 - [ Föregående | Nästa ] gå till:
Forum v4.5, copyright (c) 2004-2008 av: , Johan Svensson